چانه زنی ( قیمت کمتر برای خرید عمده محصولی مد نظر دارید ؟ کافیست تماس بگیرید 09352206055-02177050058)

جستجو

انواع دستکش یکبار مصرف و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید

انواع دستکش یکبار مصرف و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید

در محیط‌های پزشکی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، انواع دستکش یکبار مصرف را می‌توان به‌عنوان روش ارزان برای حفاظت از دستان در برابر باکتری‌ها، میکروب‌ها و دیگر آلودگی‌های مضر برای سلامتی استفاده کرد. به‌طورکلی دستکش‌های وینیل برای کاربردهای عادی پزشکی مفید هستند؛ اما دستکش‌های نیتریل و لاتکس را می‌توان در محیط‌هایی که امکان نفوذ آلودگی‌های باکتریایی یا ویروسی وجود دارد، استفاده کرد. در ادامه این مطلب شما را با انواع دستکش‌های یکبار مصرف و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌کنیم.

دستکش یکبار مصرف نیتریل


در میان انواع دستکش یکبار مصرف، دستکش نیتریل یکی از پرکاربردترین‌هاست. این دستکش از موادی ساخته شده است که می‌توانند از پوست در برابر مواد شیمیایی خشن و حتی عوامل بیماری‌زای خون محافظت کنند. این دستکش‌ها برای کار با مواد شیمیایی مانند آمونیاک و سفیدکننده‌ها، اسیدها و مواد قلیایی و آلاینده‌های بیولوژیکی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها بسیار مناسب هستند. نسبت به دیگر دستکش‌های یکبار مصرف، دستکش‌های نیتریل قیمت بالاتری دارند؛ اما می‌توان آن‌ها را یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مراقبت‌های پزشکی دانست.
 ویژگی های دستکش یکبار مصرف نیتریل
دستکش نیتریل برای افرادی که به پودرهای درون دستکش‌های لاتکس حساسیت دارند، بسیار مفید است. چراکه در داخل آن‌ها از هیچ پودری استفاده‌ نشده و به همین دلیل حساسیتی ایجاد نمی‌کند. این دستکش‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و استفاده از آن‌ها در زمان کار با اشیای تیز توصیه می‌شود. نیتریل دارای ساختاری مقاوم است که به‌راحتی سوراخ یا پاره نمی‌شود و همین موضوع نشان‌دهنده کاربردی بودن این دستکش‌هاست. برای نشان دادن سطح حفاظت انواع دستکش‌های نیتریل از رنگ‌های مختلفی استفاده شده است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

نیتریل مشکی

این دستکش‌ها معمولا برای انجام تعمیرات خودرو استفاده می‌شوند. مقاومت بالایی دارند و لکه‌های چربی و روغن را به‌خوبی پنهان می‌کنند.

نیتریل آبی

این نوع دستکش بیشتر کاربرد پزشکی دارد و می‌توان از آن برای شرایط پرخطری که محافظت درجه‌یک لازم است، استفاده کرد.

نیتریل سفید

در مطب‌های دندانپزشکی یا بخش‌های مراقبت از کودکان و سالمندان، متخصصان فوریت‌های پزشکی و خانه‌های بهداشت از این دستکش‌ها استفاده می‌کنند.

دستکش یکبار مصرف وینیل


دستکش وینیل یکی از ساده‌ترین انواع دستکش یکبار مصرف است که قیمت پایینی دارد. این قیمت پایین می‌تواند نشان‌دهنده محافظت محدود آن در برابر مواد شیمیایی و عوامل بیماری‌زا باشد. به همین دلیل در صنایع پزشکی برای انجام کارهای کم‌خطر مانند معاینات ساده از این دستکش‌ها استفاده می‌شود. دستکش وینیل دارای انواع مختلفی است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم.
 ویژگی های دستکش یکبار مصرف وینیل

دستکش وینیل بدون پودر

این دستکش برای انجام معاینات غیرتهاجمی پزشکی و دندانپزشکی مناسب است. با توجه به عدم استفاده از پودر در آن‌ها، امکان ایجاد حساسیت وجود ندارد.

دستکش وینیل مشکی

این دستکش‌ها با ضخامت 5.1 میلی‌متر عرضه می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای انجام خدمات نظافتی یا کار با مواد غذایی استفاده کرد. درواقع دستکش‌های وینیل مشکی کمتر در موارد پزشکی استفاده می‌شوند.

دستکش وینیل آبی

این دستکش‌ها نیز مانند دستکش‌های بدون پودر برای انجام معاینات ساده و البته بیشتر کارهای آزمایشگاهی که با خون سروکار ندارند، استفاده می‌شود.

دستکش یکبار مصرف لاتکس


برخلاف دیگر انواع دستکش یکبار مصرف، دستکش لاتکس از ترکیب پلاستیک طبیعی و مواد شیمیایی ساخته شده است. این دستکش یکی از پرکاربردترین انواع دستکش‌های یکبار مصرف است که احتمالا بسیار از افراد آن را شناخته و از آن استفاده می‌کنند. در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، دستکش‌های لاتکس برای جلوگیری از انتشار عفونت و محافظت در برابر مواد شیمیایی سبک استفاده می‌شوند.
 ویژگی های دستکش یکبار مصرف لاتکس
مزیت اصلی دستکش لاتکس، راحتی استفاده و تناسب اندازه آن‌ها با اندازه دست اکثر افراد است. این دستکش‌ها محصولی قابل‌تجزیه هستند و بعد از مدت کوتاهی در طبیعت تجزیه شده و از بین می‌روند. در مقابل دستکش‌های لاتکس برای کار با همه مواد شیمیایی مناسب نیستند. ضمن اینکه بعضی افراد ممکن است نسبت به مواد سازنده دستکش‌های لاتکس واکنش‌های آلرژیک شدید نشان دهند. در چنین مواردی بهتر است که از دستکش وینیل یا نیتریل به‌جای آن استفاده شود. دستکش‌های لاتکس خود دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دستکش لاتکس بدون پودر

این دستکش‌ها اغلب برای استفاده‌های غیرپزشکی به کار می‌روند. چراکه سطح حفاظتی بالایی ندارند و تنها مانع از ایجاد آلرژی پوستی در افراد می‌شوند.

دستکش لاتکس مشکی

این دستکش‌ها بدون پودر بوده و در برابر سوراخ شدن نیز مقاوم‌اند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در مراکز مراقبت از سالمندان، مطب‌های دندانپزشکی، خانه‌های بهداشت و بخش‌های مراقبت از کودکان استفاده کرد.

دستکش لاتکس آبی

این دستکش‌ها دارای ضخامت 13 میلی‌متر هستند و به همین دلیل برای کار با اشیای تیز کاملا مناسب هستند. این دستکش‌ها را می‌توان به‌منظور جمع‌آوری پسماندهای پزشکی یا کار در محیط‌های خطرناک بیمارستانی استفاده کرد.

دستکش یکبار مصرف پودری


همه انواع دستکش یکبار مصرف که در بخش‌های قبل معرفی شد، ممکن است به‌صورت پودری یا بدون پودر تولید شوند. دستکش‌های بدون پودر حساسیت‌زا نیستند و به نسبت دستکش‌های پودری خطرات کمتری برای سلامت افراد دارند. در دستکش یکبار مصرف پودری از نشاسته ذرت در بخش داخلی دستکش‌ها استفاده می‌شود. این موضوع کمک می‌کند که درآوردن و پوشیدن دستکش‌ها به‌راحتی انجام شود. همچنین به جذب رطوبت و انعطاف‌پذیری آن‌ها برای استفاده‌های طولانی‌مدت نیز کمک می‌کند.
 ویژگی های دستکش یکبار مصرف پودری
مسئله اینجاست که پودر داخلی این دستکش‌ها بر روی پوست باقی می‌ماند و اگر به‌درستی شسته نشود، باعث ایجاد حساسیت خواهد شد. ضمن اینکه اگر این پودر وارد زخم‌های باز شود، احتمال عفونت زخم را افزایش خواهد داد. به همین دلیل اکثر پزشکان تنها در موارد ضروری از دستکش‌های یکبار مصرف پودری را استفاده می‌کنند.

انواع دستکش یکبار مصرف ازنظر کاربرد


 انواع دستکش یکبار مصرف ازنظر کاربرد
به‌طورکلی دستکش یکبار مصرف پزشکی در و نوع معاینه و جراحی تولید می‌شود. هردوی این دستکش‌ها باید از پوست محافظت کرده و مانع از نفوذ آلودگی‌ها به آن شوند. دستکش‌های معاینه باید در برابر نفوذ آلودگی در طول نمونه‌برداری و آزمایش مقاوم باشند و مانع از انتقال عومال عفونی شوند. به همین دلیل ضخامت زیادی دارند. در مقابل دستکش‌های جراحی باید در عین ظرافت مقاوت خوبی در برابر سوراخ شدن و نفوذ خون و عفونت داشته باشند.

ضخامت مناسب انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی


یکی از مهم‌ترین مواردی که میزان حفاظت دستکش‌های یکبار مصرف را تعیین می‌کند، ضخامت آن‌هاست. به‌طورکلی دستکش‌های ضخیم‌تر سطح حفاظت بیشتری را در برابر مواد شیمیایی سمی یا کار در دمای بالا فراهم می‌کنند؛ اما نکته مهم این است که هرچه ضخامت دستکش بیشتر باشد، انعطاف‌پذیری آن کمتر شده و امکان مانور شخص کاهش می‌یابد. به همین دلیل دستکش‌های ضخیم برای انجام کارهای مهمی مانند جراحی‌های ظریف که نیاز به حساسیت لمسی بالایی دارند، مناسب نیست.
 انواع دستکش یکبار مصرف را بشناسیم
انواع دستکش یکبار مصرف را می‌توان در محیط‌های پزشکی مختلف استفاده کرد. البته به شرطی که ضخامت آن‌ها در حد استاندارد باشد. ضخامت مناسب برای دستکش‌های پزشکی بین 4 تا 8 میلی‌متر است. برای انجام کارهای ظریف جراحی از دستکش‌هایی با ضخامت کمتر استفاده می‌شود؛ اما دستکش‌های ضخیم‌تر برای کار با اشیای تیز، عوامل بیماری‌زا، خون بیماران و عوامل ویروسی و باکتریایی بسیار مناسب‌تر هستند.

سخن پایانی


در محیط‌های پزشکی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، انواع دستکش یکبار مصرف یکی از پرکاربردترین وسایل هستند. چراکه در این محیط‌ها باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل عفونی فراوان هستند و کارکنان بیمارستان باید از سلامت خود محافظت کنند. دستکش‌های یکبار مصرف با ضخامت‌های مختلف و از مواد متفاوتی ساخته می‌شوند تا برای کار در هر محیطی مناسب باشند. نکته مهم این است که کاربرد آن‎ها را بشناسید و در موارد مناسبی از آن‌ها استفاده کنید.

برای ثبت سفارش انواع دستکش جراحی و معاینه می توانید با شماره های پشتیبانی تماس بگیرید

نظر خود را بیان کنید
فیلترها
Sort
display