چانه زنی ( قیمت کمتر برای خرید عمده محصولی مد نظر دارید ؟ کافیست تماس بگیرید 09352206055-02177050058)

جستجو

انواع مواد ضد عفونی کننده

همانطور که می دانید مواد ضدعفونی کننده باعث کنترل عفونت در دندانپزشکی می شوند . اگر روشهای مختلف کنترل عفونت در رابطه با تجهیزات یا سطوح در دندانپزشکی انجام نگیرد، عوامل بیماریزا می‌توانند به بیماران بعدی منتقل شوند. با توجه به اینکه بعضی از وسایل یا سطوح کار آلوده، استریل نمی‌گردند، باید توسط مواد ضد‌عفونی کننده مناسب ضد‌عفونی شوند.

همچنین استفاده از محلول ضدعفونی‌کننده‌ برای تأمین سلامتی بسیار ضروری است و از عوامل مهم پیشگیری از بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های مسری می باشد .

انواع محلول ضدعفونی کننده

محلولهای ضدعفونی به سه دسته سطوح ، دست و ابزار تقسیم می شوند که مواد ضدعفونی کننده مختص سطوح و ابزار به هیچ عنوان نباید برای دست استفاده شود. درصد الکل موجود در ضدعفونی کننده‌های الکلی که برای سطوح استفاده می‌شود، بیشتر از درصد الکل موجود در مواد ضدعفونی کننده مخصوص تماس با دست است و گاهی هم ترکیب الکل صنعتی یا متانول داخل ترکیبات ضدعفونی کننده‌های سطوح است، بنابراین اصلا توصیه نمی‌شود که از این ترکیبات برای تماس با دست استفاده شود.

مواد ضدعفونی کننده

نحوه استفاده از محلول ضدعفونی

برای ضدعفونی کردن دست ها بهتر است وقتی ژل یا محول ضد عفونی کننده را به دستها می زنند دست هایشان را به سمت چپ و راست حرکت دهند تا دست ها خشک شود و یا اینکه فرصت کافی به مدت حداقل ۳۰ ثانیه روی پوست دست باقی بماند.

زمانی که از ضدعفونی کننده های سطوح استفاده می شود، باید حداقل ۳۰ ثانیه روی سطح بماند که فرصت برای از بین بردن ویروس وجود داشته باشد، بعضی از افراد به محض آن که مواد ضدعفونی کننده را روی سطح اسپری می کنند، بلافاصله این مواد را خشک می کنند که این روش سبب می شود فرصت کافی برای از بین بردن ویروس از ماده ضدعفونی کننده گرفته می شود، درحالی که باید بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه ماده ضدعفونی کننده روی سطح باقی بماند و بعد اقدام به خشک شدن آن کنند.

در خصوص محلولهای ضدعفونی ابزار این محلول ها به صورت کنسانتره میباشند و جهت مصرف میبایست با آب در دمای طبیعی اتاق رقیق و فعال گردد .

طیف اثر محلول ضدعفونی کننده

اثر کشندگی روی باکتریهای گرم مثبت و منفی -

اثر کشندگی روی قارچ ها -

اثر کشندگی روی مایکو باکتریوم-

غیرفعال کردن و جلوگیری از سرایت ویروسها  -

مزایای استفاده از محلول ضدعفونی کننده

. آماده مصرف (نیاز به رقیق سازی ندارد)

. سریع الاثر و ماندگار

. سازگار با پوست

. بدون نیاز به شستشو و مرقون به صرفه

. کاربرد آسان و راحت

خصوصیات ماده ضدعفونی کننده خوب

1- طیف گسترده داشته باشد و بتواند گستره وسیعی فعالیت ضد میکروبی را دارا باشد.

2- سریع الاثر باشد یعنی در حداقل زمان عمل نماید.

3- باقیمانده نداشته باشد و اثری روی سطوح نگذارد.

4- توسط عوامل محیطی تحت تاثیر قرار نگیرد.

5- کمترین سمیت را داشته باشد.

6-سازگاری با سطوح داشته باشد و به سطوح و تجهیزات پزشکی آسیب نرساند.

7-تداوم فعالیت ضد میکروبی داشته باشد به گونه ایی که باقی مانده آن، اثرات ضد میکروبی روی سطوح داشته باشد.


8- استفاده از آن آسان باشد. باید در شکل های مختلف، مانند دستمال مرطوب (بزرگ و کوچک)، اسپری، پر کردن مجدد، در دسترس باشد.دستورالعمل ها استفاده باید ساده و حاوی اطلاعات در مورد تجهیزات حفاظتی شخصی مورد نیاز باشد.


9- بوی قابل قبول داشته باشد. باید بوی آن قابل تحمل جهت پرسنل و بیماران باشد.

10- مقرون به صرفه باشد و استفاده از آن از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد.

11-ثبات داشته باشد. باید در شکل غلیظ و پس از رقت پایدار باشد.

12- خواص ضدعفونی کنندگی قابل قبول داشته باشد.

13- غیر قابل اشتعال باشد،باید نقطه اشتعال آن بالای 150 F یا 65 درجه سانتیگراد باشد.

موارد مصرف محلول ضدعفونی کننده

مواد ضدعفونی قابل استفاده در مراکز درمانی از جمله آزمایشگاه ها ، بیمارستان ها ، دندانپزشکی ها ، مراکز اهدای خون ، تزریقات و ضدعفونی زخم و پوست

همچنین در هتل ها ، آرایشگاهها ، وسایل و لوازم شخصی ، مکانها و سطوح عمومی و لوازم الکترونیکی .

استاندارد ضدعفونی کننده دست

ژل و فوم ضدعفونی کننده دست بین 60- 90 درصد  حاوی اتانول و فرمولاسیون می باشد . همچنین محلول ضدعفونی کننده دست  75 درصد ایزوپرپایول یا 80 درصد  اتانول می باشد .

محلول ضدعفونی کننده دست

توجه داشته باشید : از الکل طبی 70 درصد جهت ضدعفونی کردن سطوح، پوست و دست ها استفاده می شود. این محلول آشامیدنی نیست و باید دور از دسترس اطفال نگهداری شود. همچنین باید مراقب بود تا از الکل صنعتی و متانول برای این کار استفاده نشود چرا که با جذب پوستی باعث مسمومیت و ایجاد عوارض (عوارض حاد و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، افسردگی، تنگی نفس و عوارض مزمن مانند نابینایی، سیروز کبدی، تأثیر بر اعصاب مرکزی و مرگ) در انسان می‌شود. آشامیدن الکل نیز تاثیری در پیشگیری یا درمان کووید 19 ندارد.

برای ضدعفونی کردن دست، می توان از محلول‌های دارای مجوز و پروانه ساخت استفاده کرد؛ لذا مردم به هیچ وجه نباید از مکان هایی که مطمئن نیستند محلول‌های ضدعفونی کننده تهیه نمایند.

نظر خود را بیان کنید
فیلترها
Sort
display