چانه زنی ( قیمت کمتر برای خرید عمده محصولی مد نظر دارید ؟ کافیست تماس بگیرید 09352206055-02177050058)

جستجو

با این روش‌ها همیشه دندان های زیبا و سالم داشته باشید

با این روش‌ها همیشه دندان های زیبا و سالم داشته باشید

مسواک زدن تنها راه برای داشتن دهان و دندان سالم نیست. این کار تنها یکی از رأس‌های چندضلعی مراقبت از دهان و دندان است. اگر می‌خواهید تا پایان عمر با دندان‌های خودتان غذا بخورید و لبخند زیبای خود را تا پایان عمرتان حفظ کنید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

نیازهای بهداشت دهان و دندان خود را درک کنید.

درباره روش‌های مراقبت از دهان و دندان و تاثیراتی که اقدامات مختلف پزشکی و بهداشتی بر روی سلامت دهان و دندان شما می‌گذارد، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید. همچنین در این مورد می‌توانید از متخصص بهداشت دهان و دندان هم کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که اگر در فاصله زمانی مراجعه به دندان‌پزشک خود از داروی خاصی استفاده کرده‌اید، باید این موضوع را به اطلاع دندان‌پزشک برسانید. درمان‌های سرطان، بارداری، بیماری‌های قلبی و دیابت از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بهداشت دهان و دندان هستند.

برای مراقبت از دهان و دندان خود یک برنامه روزانه داشته باشید.

جدول مراجعه به دندانپزشکی

بر اساس اطلاعاتی که از دندان‌پزشک یا متخصص بهداشت درباره سلامت دهان و دندان داشته‌اید، می‌توانید یک روتین بهداشتی دهان و دندان برای خودتان ایجاد کنید. در این روال روزمره باید تمامی شرایط خود را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال افراد دارای شرایط خاص مانند خانم‌های باردار یا افراد مبتلا به دیابت برای مراقبت از دهان و دندان خود نیاز به انجام دستورالعمل‌های خاصی دارند. بنابراین باید از دستورالعمل‌های خاص برای حفظ سلامت دهان و دندان خود مطلع شده و به انجام آن‌ها متعهد شوید.

از فلوراید استفاده کنید.

با این روش‌ها همیشه دندان های زیبا و سالم داشته باشید

استفاده از فلوراید هم برای کودکان و هم برای بزرگ‌سالان توصیه می‌شود. فلوراید برای تقویت دندان‌های در حال رشد کودکان بسیار مفید است. همچنین می‌تواند از پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگ‌سالان جلوگیری کند. در آب لوله‌کشی مقداری فلوراید وجود دارد. اما این میزان بدون استفاده از مکمل‌هایی مانند خمیردندان یا دهان‌شویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کافی نیست. برای اطلاع از میزان فلوراید موجود در آب تصفیه‌شده می‌توانید با شرکت آب منطقه خود تماس بگیرید. همچنین می‌توانید در مورد لزوم استفاده از مکمل‌های فلوراید دار با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

هرروز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

با این روش‌ها همیشه دندان های زیبا و سالم داشته باشید

دست‌کم دو بار در روز باید دندان‌های خود را مسواک کنید. بهتر است این کار را صبح‌ها پیش از خوردن صبحانه و شب‌ها قبل از خواب انجام دهید. همچنین توصیه می‌شود که حداقل یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. البته اگر می‌خواهید فرایند مراقبت از دهان و دندانتان همه‌چیزتمام و بدون نقص اجرا شود، بهتر است پس از هر بار خوردن غذا یا میان وعده مسواک بزنید.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باعث از بین رفتن پلاک می‌شود. پلاک ماده‌ای است که اگر از روی سطح دندان برداشته نشود، با قندها ترکیب‌شده و اسیدهایی را ایجاد می‌کند که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. این پلاک مجموعه‌ای از باکتری‌ها است که می‌توانند منجر به ایجاد انواع بیماری‌های لثه مانند آبسه شود. بنابراین استفاده از فلوراید که اصطلاحا شستشوی آنتی باکتریال دهان نامیده می‌شود، می‌تواند باکتری‌های ایجادکننده پلاک را کاهش داده و از بروز پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه جلوگیری کند.

رژیم غذایی خود را کنترل کرده و مصرف میان‌وعده‌ها را محدود کنید.

با این روش‌ها همیشه دندان های زیبا و سالم داشته باشید

رژیم غذایی شما باید مواد غذایی مختلفی را در بر داشته باشد تا بتواند همه نیازهای بدن شما را برطرف کند. اما برای مراقبت از دهان و دندان بهتر است مصرف غذاهای حاوی قند و نشاسته مانند کلوچه، کیک، آب‌نبات، بستنی، میوه خشک، کشمش، نوشابه و سیب‌زمینی را محدود کنید. زیرا این غذاها بیشترین اسید را در دهان تولید کرده و منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند. بهتر است پس از هر میان وعده یا وعده غذایی مسواک بزنید و یا آدامس بدون قند بجوید.

استعمال دخانیات ممنوع!

مصرف سیگار و دندان

سیگار کشیدن و یا استفاده از هر نوع محصول حاوی تنباکو یکی از عوامل اصلی در افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان، سرطان حنجره، سرطان حلق و مری است. از دیگر مشکلاتی افراد سیگاری می‌توان به بوی بد دهان و تغییر رنگ دندان‌ها اشاره کرد.

دهان خود را به‌طور منظم معاینه کنید.

معاینه دوره ای دندان ها

معاینه مکرر به شما کمک می‌کند تا ظاهر دهان و دندان خود را بهتر شناخته و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید در همان مراحل اولیه تغییرات ظاهری را تشخیص داده و برای معاینه دقیق‌تر آن‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در این معاینه‌های روزانه به دنبال لکه‌های جدید، بریدگی یا تورم در لثه‌ها، زبان، گونه‌ها، لب‌ها و سقف دهان باشید.

همچنین وجود علائمی مانند بریدگی یا ترک‌خوردگی، تغییر رنگ یا از دست دادن استحکام را در دندان‌های خود بررسی کنید. اگر در ناحیه دهان و دندان خود دچار درد شدید، در اسرع وقت به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در صورتی ‌که از دخانیات استفاده می‌کنید، در معرض ابتلا به سرطان دهان خواهید بود. بنابراین باید این دسته از مراقبت‌های دهان و دندان را جدی‌تر بگیرید.

مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به دندان پزشک

به‌طور استاندارد باید سالیانه دو بار برای معاینه دهان و دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در این مراجعه‌ها می‌توانید سلامت دهان و دندان خود را به‌طور کامل بررسی کرده و در صورت نیاز فرایند درمان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز کنید. به‌علاوه می‌توانید در هر بار مراجعه به دندان‌پزشک با او درباره زمان مراجعه بعدی خود صحبت کنید

با دندان‌پزشک خود تعارف نداشته باشید!

هرگز از سوال کردن واهمه نداشته باشید. اگر با یک شیوه درمانی آشنا نیستید، از دندان‌پزشک خود توضیح بخواهید. همچنین اگر در معاینه‌های روزمره خود متوجه نکته‌ای شده‌اید یا در رژیم غذایی و سبک زندگی خود تغییری ایجاد کرده‌اید، با دندان‌پزشکتان در میان بگذارید. در ادامه پرسش‌هایی را که ممکن است برای مراقبت از دهان و دندان به پاسخ آن‌ها احتیاج پیدا کنید، آورده‌ایم:

  • گزینه‌های مختلف برای درمان یک بیماری خاص دندانی چیست؟
  • این گزینه‌ها ازنظر ماندگاری و قیمت چه تفاوتی با هم دارند؟
  • مزایا و معایب هر گزینه چیست؟
  • هدف هر یک از گزینه‌ها چیست؟ (ضروری، با فوریت کمتر، صرفا زیبایی)
  • عواقب تاخیر در درمان چیست؟
  • نحوه پرداخت هزینه چگونه است؟

نظر خود را بیان کنید
فیلترها
Sort
display