چانه زنی ( قیمت کمتر برای خرید عمده محصولی مد نظر دارید ؟ کافیست تماس بگیرید 09352206055-02177050058)

جستجو

با کمبود اکسیژن در هنگام استفاده از ماسک چه کنیم؟

با کمبود اکسیژن در هنگام استفاده از ماسک چه کنیم؟

تا امروز ثابت شده است که یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، استفاده از انواع ماسک‌ است. بااین‌حال از آن زمان تاکنون مسئله کمبود اکسیژن ناشی از ماسک همواره محل بحث بوده است. به همین دلیل تحقیقات بسیاری برای پاسخ دادن به این سوال انجام شده که آیا استفاده از ماسک صورت سبب کاهش اکسیژن می‌شود و اینکه چگونه می‌توان تنفس با استفاده از این ماسک‌ها را راحت‌تر کرد؟ در این مقاله از طب تیک به بررسی پاسخ این دو سوال پرداخته و راه‌حل‌هایی را برای دریافت اکسیژن کافی در حین استفاده از ماسک، ارائه می‌دهیم.

آیا استفاده از ماسک باعث کمبود اکسیژن می‌شود؟


میزان اکسیژن موجود در خون در حالت معمولی بین 95 تا 100 درصد متغیر است و سطح اکسیژن زیر 90 درصد، کم است. باید بدانید که سطح اکسیژن خون تنها در صورتی به زیر این مقدار می‌رسد که شیئی باعث بسته شدن راه تنفسی شده باشد. بنابراین می‌توان گفت که کمبود اکسیژن ناشی از ماسک تنها یک احساس است که شاید چندان درست نباشد. به عبارت بهتر، احساس انسداد مسیر تنفسی با استفاده از ماسک، تنها به این دلیل است که ما عادت به استفاده از ماسک نداریم.

از چه نوع ماسک‌هایی می‌توان برای جبران کمبود اکسیژن ناشی از ماسک استفاده کرد؟


در حال حاضر ماسک‌های N95 و ماسک‌های جراحی، رایج‌ترین ماسک‌هایی هستند که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مورداستفاده قرار می‌گیرند. ماسک‌های N95 ساختار محکم‌تری دارند؛ به همین دلیل در صورت استفاده طولانی‌مدت، ممکن است احساس کمبود اکسیژن ناشی از ماسک به شما دست بدهد. در این موارد توصیه می‌شود که افرادی مانند کارکنان بخش درمانی که به مدت زیادی از این نوع ماسک استفاده می‌کنند؛ مدتی را استراحت کرده و هر چند ساعت یک‌بار، ماسک خود را از روی صورت بردارند.


 از چه نوع ماسک‌هایی می‌توان برای جبران کمبود اکسیژن ناشی از ماسک استفاده کرد؟
اما ماسک‌های جراحی یک‌بار مصرف و انواع دیگر ماسک‌های پارچه‌ای مانند ماسک‌های سه بعدی، از ضخامت کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل بسیار بعید به نظر می‌رسد که افراد در صورت استفاده از این نوع ماسک‌ها، احساس کمبود اکسیژن کنند. البته سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که نباید از ماسک‌های پارچه‌ای برای کودکان زیر 2 سال، کسانی که مشکل تنفسی دارند و یا کسانی که نمی‌توانند بدون کمک دیگران، ماسک را از روی صورت خود بردارند؛ استفاده کنید.
ماسک‌های N95 و جراحی، به‌صورت متخلخل ساخته شده‌اند. درنتیجه اجازه ورود و خروج جریان هوا را می‌دهند و باعث می‌شوند که فرایند تنفس به‌صورت طبیعی طی شود؛ درحالی‌که از انتشار قطرات تنفسی جلوگیری می‌کنند.  به همین دلیل استفاده از این ماسک‌ها باعث افزایش سطح کربن دی اکسید موجود در خون، در اثر تنفس مجدد کربن دی اکسید موجود در بازدم نخواهد شد.

راهکارهای عملی برای جبران کمبود اکسیژن ناشی از ماسک


همان‌طور که گفتیم، استفاده از ماسک به‌خودی‌خود نمی‌تواند باعث کمبود اکسیژن شود. اما بسیاری از افراد ممکن است در اثر استفاده طولانی‌مدت از آن، دچار احساس کمبود اکسیژن شوند. به همین دلیل در این بخش از مقاله می‌خواهیم راه‌حل‌های عملی را به شما ارائه دهیم که مانع از ایجاد احساس کمبود اکسیژن ناشی از ماسک می‌شوند.

هر چند وقت یک‌بار به خودتان استراحت بدهید.


اگر به مدت طولانی از ماسک، به ویژه انواع N95 استفاده می‌کنید؛ هر چند ساعت یک‌بار به خود استراحت داده و در یک محیط خلوت ماسک را از روی صورتتان بردارید. به این ترتیب می‌توانید سطح اکسیژن خون خود را افزایش داده و از تجمع کربن دی اکسید در داخل ماسک، جلوگیری کنید.

از ماسک‌های تاییدشده با ضخامت کم استفاده کنید.


بسیاری از افراد در دنیای امروز از ماسک‌های پارچه‌ای خانگی استفاده می‌کنند. این نوع از ماسک‌ها به دلیل قابلیت شستشو، در بین افراد بسیار محبوب هستند. اما بهتر است بدانید این ماسک‌ها ضخامت زیادی دارند و ممکن است احساس کمبود اکسیژن ناشی از ماسک را تشدید نمایند. از سوی دیگر، ماسکی می‌تواند از انتقال ویروس کرونا به بدن شما جلوگیری کند که در سازمان‌های جهانی به تایید رسیده باشد. بنابراین بهتر است ماسک‌های جراحی و سه بعدی را جایگزین ماسک‌های پارچه‌ای خانگی کنید. این نوع ماسکها به دلیل داشتن سطح متخلخل، مانع از اختلال در روند طبیعی تنفس می‌شوند. به علاوه نمونه‌هایی از آن‌ها مخصوص کودکان طراحی شده‌اند و می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها برای حفاظت از کودکان استفاده کنید.
 از ماسک‌هایی استفاده کنید که فاصله کافی را با دهان و بینی شما داشته باشند.

از ماسک‌هایی استفاده کنید که فاصله کافی را با دهان و بینی شما داشته باشند.

ماسک معطر سه بعدی 5 لایه KF94 [اصلی] با رایحه نعنا

ماسک سه بعدی 4 لایه بوفالو KF94 بسته 25 عددی لارج


احساس کمبود اکسیژن ناشی از ماسک ممکن است به دلیل کم بودن فاصله میان ماسک، دهان و بینی باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود از ماسک‌هایی استفاده کنید که بتواند فضای کافی را برای حرف زدن و تنفس شما به وجود آورد. به همین دلیل بود که ماسک‌های سه بعدی به بازار آمدند. این نوع از ماسک‌ها به راحتی با فرم صورت هماهنگ شده و فاصله کافی با دهان و بینی ایجاد می‌کنند. درنتیجه شما در حین استفاده از این ماسک، احساس کمبود اکسیژن نخواهید داشت.

سخن پایانی


بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از ماسک باعث می‌شود سطح اکسیژن خون آن‌ها پایین آمده و تنفس دی اکسید کربن موجود در هوای بازدم، باعث آسیب رساندن به سلامتی آن‌ها می‌شود. اما بد نیست بدانید که کمبو اکسیژن ناشی از ماسک تنها یک احساس درونی است که با راهکارهای ساده‌ای قابل درمان است. برای مثال شما باید هر چند وقت یکبار، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک را از روی صورت خود برداشته و به‌طور طبیعی تنفس کنید. همچنین ماسک‌های جراحی و سه بعدی گزینه مناسبی برای شما هستند. انجام این راهکارها را تا زمانی باید ادامه دهید که به استفاده از ماسک عادت کرده و احساس کمبود اکسیژن در درون شما از بین برود.

نظر خود را بیان کنید
فیلترها
Sort
display