چانه زنی ( قیمت کمتر برای خرید عمده محصولی مد نظر دارید ؟ کافیست تماس بگیرید 09352206055-02177050058)

جستجو

دستکش نیتریل چیست؟ + ثبت سفارش

دستکش نیتریل چیست؟ + ثبت سفارش

دستکش نیتریل یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که با مواد شیمیایی و حلالهای سخت سروکار دارند. این نوع از دستکشها معمولا حساسیتی را برای مصرف کنندگان ایجاد نکرده و از بروز واکنشهای آلرژیک جلوگیری میکنند. علی رغم اهمیتی که این نوع دستکش در دنیای صنعت و بهداشت دارد؛ ممکن است بسیاری از افراد ندانند که دستکش نیتریل چیست و چگونه ساخته میشود. به همین دلیل در این مقاله از طب تیک میخواهیم به سوالات شما درباره دستکش نیتریل پاسخ داده و شیوه ساخت این نوع دستکش را با هم مرور کنیم.

مواد اولیه دستکش نیتریل چیست


احتمالا از خود پرسیده اید که مواد اولیه دستکش نیتریل چیست که تا این حد در میان صنعتگران و دیگر بخشهای نیازمند دستکش محبوب شده است. باید بدانید که ماده اصلی در ساخت این نوع دستکش، یک ماده پلاستیکی بسیار باداوم به نام نیتریل است. اما نیتریل چیست؟
برخلاف دستکشهای یکبارمصرف لاتکس که از لاستیک طبیعی ساخته شده اند؛ ماده اصلی دستکش نیتریل ماهیتی مصنوعی دارد. نیتریل درواقع کوتاه شده نام شیمیایی ماده اکریلونیتریل بوتادین است. این ماده از مونومرها ساخته شده است. به عبارت بهتر لاستیک نیتریل بوتادین یا NBR نوعی کوپلیمر است که از پیوند مولکولهای مختلف در کارخانه ساخته میشود.
مواد اولیه دستکش نیتریل چیست
دستکش نیتریل در طیف گسترده ای از رنگها وجود دارد که درواقع نشاندهنده قدرت این نوع دستکش در دفع آلودگیها است. همچنین رنگ این نوع دستکشها، به نوعی سایزبندی آنها را نیز نشان میدهد. برای مثال دستکشهای آبی برای اندازه متوسط و دستکشهای نیلی برای اندازه بزرگ استفاده میشوند. ماده اولیه ای که باعث شده دستکش نیتریل انعطاف پذیری خوبی داشته باشد و با هر دستی انطباق کامل پیدا کند؛ بوتادین نام دارد.

کارخانه دستکش نیتریل


همانند هر محصول دیگری، دستکش نیتریل نیز کارخانه های مخصوص به خود را دارد که فرایند تولید آن و رسیدن به دست مصرف کننده، از طریق این کارخانه ها انجام میشود. در ادامه میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که روند تولید دستکش نیتریل چیست و چه مراحلی باید طی شوند تا این نوع دستکش به دست مصرف کننده برسند.

1- ایجاد مواد مصنوعی


همانطور که گفتیم در تولید دستکش نیتریل لز نوعی لاستیک مصنوعی استفاده میشود. برای تولید لاستیک NBR به عنوان اصلیترین ماده سازنده دستکش نیتریل، شیمی دانان باید فرایندی را به نام کوپلیمریزاسیون انجام دهند. در این فرایند دو قسمت بوتادین و اکریلونیتریل با هم ترکیب شده و خواص منحصربه فردی را مانند انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر پارگی و افزایش مقاومت شیمیایی، برای دستکش به وجود میآورند.

2- آماده سازی قالبها


پس از اینکه مواد مصنوعی آماده شدند؛ برای تولید به کارخانه میروند. تجهیزات تولید درواقع فرمهای سرامیکی هستند که حالتی شبیه به دست دارند. این قالبها از طریق آب و مواد سفیدکننده تمیز میشوند تا اگر ماده ای از چرخه های قبلی در آنها باقی مانده است؛ پاک شود. سپس باید منتظر ماند تا این قالبها خشک شوند. پس از خشک شدن کامل همه قالبها، آنها را در مخلوطی از کلسیم کربنات و کلسیم نیترات فرو میبرند. این کار باعث میشود مواد مصنوعی راحتتر شکل گرفته و ساختار دقیقتری داشته باشند. پس از این کار باید دوباره تا خشک شدن قالبها منتظر ماند.

کارخانه دستکش نیتریل

3- شکل دادن به مواد مصنوعی

حال باید ببینیم که مرحله پش از آماده سازی قالبها در تولید دستکش نیتریل چیست در این مرحله قالبها در مخازن پر از NBR فرو میروند. حالا مواد در دمای بالا گرم میشوند تا در زمان خشک شدن، پلاستیک مصنوعی شکل قالب دست را به خود بگیرد.

4- بهبود ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی


در این مرحله از تولید دستکش نیتریل، از کلر یا پوشش پلیمری برای بالا بردن مقاومت و استحکام دستکشها استفاده میکنند. کلرزنی به این معنا است که دستکش تولیدشده در معرض کلر قرار میگیرد و به این ترتیب مقاومت آن در برابر مواد شمیایی و انعطاف پذیری آن بهبود پیدا میکند. همچنین سطح دستکش نیز برای افزایش خاصیت کشسانی، روغنکاری میشود.

5- خارج کردن دستکشها از قالب و سنجش کیفیت


سرانجام در مرحله ای که به مرحله برهنه سازی شهرت دارد، دستکشها از داخل قالب خارج میشوند. پس از این کار، دستکشها مورد آزمایش قرار گرفته و درنهایت بسته بندی شده و برای ارسال آماده میشوند. اما سوال مهم اینجا است که مراحل کنترل کیفیت دستکش نیتریل چیست و چه استانداردهایی باید در این زمینه رعایت شود؟
فرایند کنترل کیفیت در تولید دستکش نیتریل معمولا بر اساس معیارهای انجمن آزمایش و مواد امریکا یا ATSM و استانداردهای سازمان غذا و دارو انجام میشود. این آزمایشها شامل تست سوراخ شدن دستکش نیز هست. برای سنجش مقاومت دستکش در برابر سوراخ شدن، دستکشها با یک لیتر آب پر میشوند و به مدت دو دقیقه آویزان میشوند تا توانایی آنها در نگهداری آب، بررسی شود. دستکشهای درجه بالاتر، تحت آزمایشهای سختگیرانه تری قرار میگیرند.

مزایای دستکش نیتریل چیست

مزایای دستکش نیتریل چیست

دستکش نیتریل یکی از پرکاربردترین انواع دستکشها در صنایع مختلف امروز است. این نوع دستکش به دلیل مواد اولیه ای که در آن به کار رفته؛ ویژگیهای منحصربه فردی پیدا کرده است که در ادامه به بررسی مهمترین آنها میپردازیم.

مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ مواد مضر یا میکروبها


اگر میخواهید بدانید که ویژگی اصلی دستکش نیتریل چیست که آن را برای کار با مواد صنعتی یا استفاده در محیطهای بهداشتی مناسب ساخته است؛ باید بگوییم که مقاومت شیمیایی بالا پاسخ سوال شماست. مقاومت شیمیایی درواقع نتیجه وجود مونومر اکریلونیتریل در این نوع دستکش است که باعث شده دستکش نیتریل بتواند در برابر روغنهای معدنی، روغنهای گیاهی، گریس، بنزین، سوخت دیزل و بسیاری از اسیدها مقاومت کند.
به همین دلیل است که این دستکشها گزینه مناسبی برای حفظ سلامت دستان کارکنان صنایع خودرو، فراوری مواد غذایی و موارد ایمنی هستند. در کنار اینها این نوع از دستکشها به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند؛ میتوانند مانع از انتقال عفونت در مکانهای بهداشتی مانند مطبهای دندانپزشکی یا محیط بیمارستان میشوند.

مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن


زمانی که شما با مواد شیمیایی یا اسیدهای سخت سروکار دارید؛ مهمترین نکته این است که دستکش شما در مواجهه با این مواد سوراخ نشود. زیرا سوراخ موجود در دستکش روزنه ای برای نفوذ این مواد به دست شما و آلوده کردن آن هستند. مقاومت دستکشهای نیتریل در برابر سوراخ شدن، حدود سه تا پنج برابر دستکشهای لاتکس است.
همچنین این نوع دستکشها بسیار انعطاف پذیر بوده و کشسانی بسیار بیشتری نسبت به دستکشهای وینیل دارند. بنابراین اگر برایتان سوال شده که در محیط دندانپزشکی، کاربرد دستکش نیتریل چیست باید بگوییم که دندانپزشکان این نوع دستکش را به دلیل دوام و استحکام بسیار زیاد به ویژه در مواجهه با ابزارهای تیز مورداستفاده قرار میدهند. با استفاده از دستکشهای نیتریل بادوام، دندانپزشکان و متخصصان بهداشت میتوانند مانع از انتقال عفونتها به خود و دیگر بیماران شوند.

دستکش نیتریل انعطاف پذیری بالا

انعطاف پذیری بالا


یک نکته اساسی در مورد همه دستکشهای یکبارمصرف این است که آنها باید با دستهای مختلف سازگار شده و به راحتی با هر دستی و هر اندازه ای، تطابق پیدا کنند. به لطف استفاده از بوتادین در تولید این نوع دستکشها، دستکش نیتریل یک پلاستیک بسیار انعطاف پذیر است. به این ترتیب افراد با پوشیدن این نوع دستکشها هرگز از تنگ بودن یا گشاد بودن آنها شکایت نخواهند کرد. این ویژگی برای متخصصان پزشکی، جراحان و کسانی که با قطعات بسیار کوچک کار میکنند؛ بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی


دستکش نیتریل از لاستیک مصنوعی تولید شده و بسیار انعطاف پذیر است. این نوع دستکش با پوستهای حساس نیز سازگار بوده و هیچگونه حساسیتی را به وجود نمیآورد. از دستکشهای نیتریل برای انجام کارهای مختلف پزشکی و صنعتی استفاده میشود؛ زیرا مقاومت بسیار بالایی در برابر انتقال عفونت و آسیبهای ناشی از مواد شمیایی دارد. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که مواد به‌کاررفته در تولید دستکش نیتریل چیست و این دستکش تحت چه فرایندی تولید میشود. همچنین مزایای این نوع دیتکش نیز موردبررسی قرار گرفت.

برای ثبت سفارش عمده (تعداد بالا) با شماره های پشتیبانی (۲۶۵۵۱۲۹۳-۰۲۱ | ۰۹۳۵۲۲۰۶۰۵۵) تماس بگیرید و یا برای ارتباط در واتس آپ ایـنـجــا کلیک کنید

طب تیک آماده عقد قرارداد با مراکز پزشکی و بهداشتی سراسر کشور برای تامین انواع دستکش می باشد

نظر خود را بیان کنید
فیلترها
Sort
display